انواع گوشی ایمنی چیست؟

انواع گوشی ایمنی چیست؟
انواع گوشی ایمنی چیست؟

انواع گوشی ایمنی چیست؟

می دانستید که در روز چهار میلیون نفر در محیطی پر از صداهای مخرب سر کار می روند؟ بر اساس گزارش موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH)، سالانه 22 میلیون آمریکایی در معرض صداهای مخرب در محل کار خود قرار دارند و حداقل 10 میلیون نفر در ایالات متحده از کاهش شنوایی برای صدا رنج می برند.

کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا زمانی رخ می دهد که موهای ریز داخل کانال گوش به طور دائم آسیب ببینند. این موها مسئول برداشت امواج صوتی هستند. هنگامی که آنها آسیب ببینند، نمی توانند بازسازی شوند و آسیب دائمی است. به این ترتیب، محافظت از شنوایی و گوش در محیط های پر سر و صدا بسیار مهم است.

صدای خیلی بلند چیست؟

هنگامی که صدایی که فرد در معرض آن قرار می گیرد بیش از 85 دسی بل باشد، استفاده از تجهیزات حفاظت شنوایی و گوشی صداگیر مورد نیاز است. صداهایی که بیش از این آستانه هستند عبارتند از:

خیابان شلوغ: 75-85 دسی بل
چمن زنی: 85 دسی بل
لیفتراک: 90 دسی بل
بوق ماشین: 110 دسی بل
اره برقی: 115-120 دسی بل
کنسرت راک یا آژیر آمبولانس: 120 دسی بل

انواع صداگیر

محافظت از شنوایی بخش مهمی در راستای پیشگیری از کم شنوایی است. انواع گوشی ایمنی متداول عبارت است از: گوشی ایرپلاگ، گوشی ایرماف، ایرپلاگ های سفارشی و هدفون حذف نویز

ایرپلاگ در داخل مجرای گوش شما قرار می گیرد بدین ترتیب مانع از ورود امواج صوتی به داخلی ترین قسمت های گوش شما می گردد. بهترین نوع ماده برای تولید این نوع محافظ، سیلیکون یا فوم است زیرا آنها یک مهر و موم در کانال گوش شما ایجاد می کنند و بسیار بهتر از توپ های پنبه ای یا دستمال کاغذی صدا را مسدود می کند. ماف‌ها دور هر دو گوش را فرا می گیرد. آنها را محکم با بالشتک بیرونی و بالشتک‌های ضخیم به طور کامل پوشش می دهند. تو گوشی ها در داخل گوش خارجی شما قرار می گیرند تا سطح صدا را قبل از ورود به کانال گوش کاهش دهند، و نوعی دیگر از گوش گیر در داخل گوش خارجی شما قرار می گیرد تا سطح صدا را قبل از ورود به قسمت دیگری از گوش به حداقل برساند.

ایرپلاگ دو دسته عمده دارد: پلاگ های سیلیکونی و پلاگ های فومی.

پلاگ سیلیکونی نوعی پلاگ است که دهانه مجرای گوش شما را می پوشاند، اما مانند دیگر انواع پلاگ ها به داخل کانال نمی رود.

فوم پلاگ محافظ شنوایی است که از مواد فوم ساخته شده است و به دلیل نرمی در داخل گوش خارجی شما قرار می گیرد. آنها عمیق تر از ایرپلاگ های معمولی قرار می گیرند، بنابراین کاهش نویز بیشتری نیز از آنها دریافت می کنید.

پرده گوش: اندامی در گوش داخلی شما است که با ورود امواج صوتی از مجرای شنوایی خارجی به لرزه در می آید. از این قسمت از بدن شما با ارسال ارتعاشات در امتداد غشای آن به سه استخوان ریز به نام استخوانچه (چکش، سندان، رکاب) متصل به بافت الاستیک که این ارتعاشات را به مایع منتقل می کند، محافظت می کند.
انواع گوشی ایمنی

سه نوع اصلی محافظ شنوایی وجود دارد که افراد می توانند برای کمک به کاهش تأثیر محیط پر سر و صدا و خطر ابتلا به کم شنوایی ناشی از سر و صدا استفاده کنند. اینها شامل گوشی ایرپلاگ، گوشی ایرماف و گوش گیر نیمه درج می شود.

گوشی های ایرپلاگ ایمنی، پلاگ های فوم از پیش ساخته شده یا قالب گیری هستند که می توانند داخل کانال گوش قرار گیرند. آنها به صورت یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد در دسترس هستند و در اکثر داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات ایمنی و سلامت یافت می شوند. علاوه بر این، گوش‌گیرهای قالب‌گیری شده سفارشی در دسترس هستند و می‌توان با مراجعه به شنوایی‌ سنجی ها یا سایر متخصصان شنوایی‌ ساخته شوند.

انواع گوشی ایمنی چیست؟

انواع گوشی ایمنی چیست؟

ویژگی گوشی ایرپلاگ

در مجرای گوش قرار گرفته و محکم روی پرده گوش قرار می گیرند تا صدا را مسدود کنند.
در اندازه ها، اشکال، مواد (فوم و لاستیک) مختلف برای اهداف مختلف موجود است.
متداول ترین نوع محافظ شنوایی که تقریباً همه در دوره ای از زندگی خود استفاده می کنند.

نقطه ضعف این نوع گوشی صداگیر این است معمولا از یک سایز برای همه تهیه می گردد. ایرپلاگ همچنین باید هر چند ماه یکبار یا بیشتر بسته به تعداد دفعاتی که از آنها استفاده می کنید تعویض شوند، که به معنای هزینه بیشتری نسبت به سایر راه حل های محافظ شنوایی مانند شاخه های قالب گیری سفارشی است. به علاوه، گاهی اوقات استفاده از آن آزار دهنده می باشد. اگر خیلی بزرگ یا کوچک باشند، استفاده از کاربر آزرده می نماید.

انواع گوشی های ایمنی

گوش‌ گیرهای سفارشی محبوب‌ ترین نوع محافظ شنوایی هستند، زیرا به گونه‌ ای طراحی شده‌اند که دقیقاً در مجرای گوش افراد قرار بگیرند. این نوع گوشی برای افرادی که گوش‌های کوچک یا بزرگ دارند و یا کسانی که به میرایی نویز و سایر ویژگی‌هایی که این نوع گوشی ارائه می‌دهد، مانند جلوگیری از رطوبت، نیاز دارند، بسیار عالی هستند، بنابراین شاخه‌های آن‌ها در اثر عرق یا پاشیدن آب و غیره خیس نمی‌شوند.

گوش‌گیرهای سفارشی اشکال و مواد مختلفی دارند، اما اکثر شرکت‌ها اکنون ایرپلاگ یکبار مصرف را می‌فروشند که می‌توان آن‌ها را قبل از دور انداختن یک بار استفاده کرد، این امر بهتر از این است که هر روز ست سفارشی خود را تمیز کنید. با این حال، برخی از افراد وقتی خودشان این کار را انجام می دهند، قرار دادن آنها به درستی در گوش هایشان سخت است. این ما را به آخرین گزینه ما می رساند…

گوش‌گیرهای نیمه مانند گوش‌گیرهای معمولی به طور کامل وارد مجرای گوش نمی‌شوند. اینها درست روی مجرای گوش توسط یک هدبند سفت و سخت که گوش گیرها را به هم متصل می کند، در جای خود باقی می مانند. آنها سفارشی ساخته نمی شوند و همیشه برای هر شخصی کار نمی کنند.

گوشی ایرماف:

ایرماف ها از انواع گوش ایمنی متداول موجود بوده که از مواد ضعیف‌کننده صدا و بالشتک‌های نرمی ساخته شده‌اند که در اطراف فنجان‌های بیرونی سخت قرار می‌گیرند. آنها را با هد بند کنار هم نگه می دارند. آنها در خفه کردن صدا کاملاً ماهر هستند و از افراد در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض صداهای بلند محافظت می کنند.

ایرماف از دو فنجان تشکیل شده است که گوش ها را در بر می گیرد و توسط یک هدبند به هم متصل می شوند. روی گوشی ‌ها را می‌توان به راحتی تنظیم کرد تا متناسب با سر هر کسی باشد، برای بچه‌ها یا بزرگسالان با سایز سر های متفاوت عالی است. به علاوه، این نوع گوشی صداگیر صدایی را که از هر دو طرف سر شما وارد می‌شود، مسدود می‌کند، در حالی که پلاگ‌های محافظ شنوایی فقط گوش بیرونی را می‌پوشانند، بنابراین اگر به تنهایی از آنها استفاده کنید، پوشش صوتی زیادی دریافت نمی‌کنید.

اما نقطه ضعف استفاده از رو گوشی این است که می تواند بعد از استفاده طولانی مدت باعث ناراحتی شود. باز هم، بسته به میزان راحتی آنها بستگی به این دارد که آیا کسی آنها را در تمام شیفت کاری خود نگه می دارد یا نهه. به طور معمول اکثر افراد وقتی از ان ها برای مدت طولانی استفاده می کنند، آزرده می شوند.

گوشی ایمنی ایرماف

هدفون حذف نویز:

این هدفون حذف نویز یکی از بهترین گزینه‌های محافظ شنوایی موجود است زیرا نه تنها گوش‌های شما را می‌پوشاند، بلکه برخی از ویژگی‌های حذف صدا را نیز برای جلوگیری از هرگونه صدای ناخواسته ارائه می‌دهد.

اگر چه این نوع محافظ شنوایی عالی است و می‌تواند در محیط‌های مختلف، از جمله کارگاه‌های ساخت‌وساز یا حتی در کنسرت‌ها استفاده شود، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که پوشیدن آن‌ها برای مدت طولانی سبب شده که سرشان را عرق کرده و داغ می‌کند که این امر ممکن است باعث ناراحتی شود. ایمنی شنوایی ضروری است، بنابراین باید برای انتخاب گزینه ای که برای نیازهای شما بهترین کار را انجام می دهد، وقت بگذارید!

هنگام تلاش برای تعیین اینکه کدام محافظ گوش برای نیازهای خاص شما مناسب است، و هنگام تهیه یکی از انواع گوشی ایمنی در صحبت با متخصصان شنوایی خود تردید نکنید. متخصص شنوایی می تواند قرار گرفتن شما در معرض صداهای مخرب را ارزیابی کند و بهترین محافظ گوش را برای سالم نگه داشتن گوش های شما توصیه کند!

اطلاعات حفاظت شنوایی PPE

توجه: اگر محافظ شنوایی و گوشی ایمنی دارید و از آن استفاده می کنید، اگر در منطقه شما بررسی نویز توسط EHS انجام نشده است، لطفاً با EHS تماس بگیرید.

هدف استفاده از انواع گوشی ایمنی

انواع گوشی ایمنی برای جلوگیری از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا مورد نیاز هستند. دستگاه‌های محافظ شنوایی، انرژی صوتی را که به گوش داخلی رسیده و به آن آسیب می‌رساند، کاهش می‌دهند. ایرپلاگ و ایرماف رایج ترین انواع PPE هستند.

انواع گوشی ایمنی چیست؟

انواع گوشی ایمنی چیست؟

استفاده از محافظ شنوایی

PPE برای محافظت از شنوایی برای کارکنانی که در یک دوره هشت ساعته در معرض سطوح صدایی برابر یا بیشتر از 85 دسی بل هستند مورد نیاز است.
استاندارد حفاظت شنوایی

هنگامی که کارمندان در معرض نویز بیش از 85 dBA/TWA قرار می گیرند، استاندارد مستلزم اجرای برنامه حفاظت شنوایی است. عناصر مورد نیاز عبارتند از:

ارزیابی نویز.
انتخاب محافظ شنوایی.
آموزش اولیه.
آموزش تجدید سالانه.

چرا اولویت کاربر در انتخاب انواع گوشی ایمنی بسیار مهم است؟

ترجیح کاربر هنگام جستجوی و خرید محافظ شنوایی ضروری است زیرا گوش هر کسی متفاوت است.تشخیص اینکه چه نوع محافظ شنوایی بهترین کارایی را دارد مستلزم در نظر گرفتن اندازه، شکل و عملکرد هر دستگاه است تا اطمینان حاصل شود که نیازهای شما و نیازهای کاربر آینده را برآورده می کند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *